Leukste baan van de wereld
Ik vind echt dat ik de leukste baan ter wereld heb. Hoe fijn is het om iemand echt te kunnen helpen. Ik krijg dan ook veel voldoening wanneer ik na een middag puzzelen, bellen, boos worden en soms smeken, alle schulden heb weten te regelen voor mijn klant. Klanten zijn vaak enorm opgelucht wanneer alles geregeld is en er regelingen zijn overeengekomen die de klant ook kan nakomen.
Aardige medewerkers
Van de week zei een klant na afloop van een afspraak tegen mij, die mensen die jij aan de telefoon had waren eigenlijk allemaal heel aardig. Ja dat klopt! Veel mensen vinden het spannend om telefonisch contact op te nemen met een bedrijf of instantie omdat ze bang zijn dat ze niet alles snappen. (Zie ook het artikel hoe telefoonangst kan leiden tot financiële chaos). Wanneer je een bedrijf belt voor een betalingsregeling van een nog openstaand bedrag, is degene aan de andere kant van de lijn daar meestal heel blij mee. Bedrijven vinden het fijn wanneer je zelf in actie komt om je schuld weg te werken. Als je dan een voorstel doet om een openstaand bedrag in 5 termijnen af te lossen, krijg je vaak nog het aanbod om het over 6 of 7 maanden af te lossen.
Betalingsregeling
Veel bedrijven hebben als regel dat een schuld binnen 12 maanden moet worden voldaan. Soms wordt het maandelijks af te lossen bedrag daardoor te hoog. Je weet dan al van te voren dat je de betalingsregeling niet na zal kunnen komen. Geef dit dan aan bij dat bedrijf! De eerste medewerker die te spreken krijgt kan vaak alleen standaard betalingsregeling afspreken. Deze mogen vaak niet langer dan 6 of 12 maanden duren. Als je duidelijk aangeeft dat je dit niet kan opbrengen, is het mogelijk dat je wordt doorverbonden met een speciale afdeling. Deze afdeling houdt zicht in het bijzonder bezig met alle openstaande facturen.
Met deze afdeling zijn er vaak meer mogelijkheden om de afbetaling van de schuld over een langere periode te spreiden. Soms doen ze een voorstel voor een tijdelijke betalingsregeling voor bijvoorbeeld 6 maanden of een jaar. Na die tijd wordt de hoogte van de aflossing opnieuw vastgesteld. Mogelijk kun je dan een hoger bedrag per maand aflossen, omdat er al een aantal betalingsregelingen zijn afbetaald.
Deurwaarder
Ben je te laat met bellen dan ligt jouw dossier inmiddels bij een deurwaarder. Dan is het helemaal belangrijk dat je snel contact opneemt met het betreffende kantoor. Zodra jouw dossier aan een deurwaarder is overgedragen lopen de kosten snel op. Neem telefonisch contact op met de deurwaarder en vraag om een betalingsregeling die je ook daadwerkelijk kunt nakomen.
De deurwaarder zal vaak van een hoger bedrag uitgaan dan jij maandelijks kan missen. Stem hier dan niet mee in, maar vraag of ze je een inkomsten en uitgaven formulier willen toesturen.
Daarmee kun je aantonen dat je echt niet meer kunt aflossen.
Voorstel
Op dit formulier moet je al je inkomsten en uitgaven inclusief betalingsregelingen opnemen. Doe bij het terugsturen van dit formulier een reëel voorstel voor de aflossing van een klein bedrag per maand. En dan is het afwachten. Veelal zal de deurwaarder instemmen met het voorstel. Je kunt tenslotte maar beter elke maand een stukje van de taart krijgen dan helemaal niks. De incasso van de schuld duurt zo wel langer, maar de andere oplossing is vaak dat de schuldenaar de schuldsanering in moet. In dat geval weet je zeker dat je nooit je hele vordering betaald krijgt, maar slechts een stukje van het openstaande bedrag.
Betalingsregeling als spel
Onthoud dus dat degen aan de andere kant van de telefoon ook maar gewoon een mens is en geen grote boze wolf. Zij willen de openstaande rekening gewoon betaald krijgen. Vaak zijn ze echt wel bereid om je in redelijkheid tegemoet te komen. Zie het als een spel, waarbij je allebei niet aan het kortste eind wil trekken. Let wel, het krijgen van een betalingsregeling is een gunst, geen recht!
Als het je niet lukt om goede afspraken te maken met je schuldeisers, dan kun je natuurlijk altijd nog vragen of je baas je wil helpen. In dat geval kun je je schulden regelen met mijn hulp. Zie ook het artikel schulden vraag je baas om hulp
Maar voordat je aan de slag gaat met het treffen van betalingsregelingen, wil je eerst weten welke openstaande bedragen je hebt. Daarover lees je meer in het artikel “Vragen staat vrij”