Heeft mijn werknemer schulden?

Een werknemer met schulden

Schulden van een werknemer spelen zich meestal in de privé-sfeer af. Dat wil niet zeggen dat je daar als werkgever geen last van kunt hebben.

Een werknemer met schulden kan zich vaak niet optimaal kan focussen op zijn werk. Mensen met financiële problemen worden daar vaak zo door in beslag genomen, dat ze er in hun hoofd de hele dag (en soms zelfs ’s nachts) mee bezig zijn. Ze komen nog wel naar het werk, maar misschien merk je dat er fouten in hun werk zijn geslopen. Soms lukt het ze als gevolg van de zorgen helemaal niet meer om te werken en melden ze zich ziek.

Oorzaken

De redenen dat mensen schulden hebben zijn heel divers. Soms ontstaan schulden doordat een partner zijn of haar baan is kwijtgeraakt, of ontstaan er schulden na een scheiding. Het kan ook zijn dat men te maken heeft gehad met hoge ziektekosten van zichzelf of een ander gezinslid.

Als mensen nooit gespaard hebben en er gebeurt iets in hun leven waardoor ze opeens hoge uitgaven hebben, dan lukt het ze niet om dit op een goede manier te regelen. Zodra mensen serieus in de schulden zitten, zijn ze niet meer in staat om de juiste beslissingen te nemen om uit de schulden te komen.

Schulden ontstaan onder alle lagen van de bevolking. Hoog of laag opgeleid maakt daarbij niet uit. Bij hoog opgeleide mensen lopen de schulden soms zelfs sneller op, omdat ze gewend zijn om maandelijks meer geld uit te geven. Als je dan niet tijdig je uitgaven aanpast, kunnen roodstand en schulden snel oplopen.

Gemiddeld zoeken mensen pas na 5 jaar hulp!

Mensen met schulden komen vaak in een vicieuze cirkel terecht. Eerst is het een keer de premie van de zorgverzekering die niet betaald kan worden. De volgende maand lukt het ook niet om de energierekening te betalen en voor je het weet, lopen ze een maand achter met de huur of hypotheek. Ze proberen op allerlei manieren tot een oplossing te komen en worstelen vaak gemiddeld vijf jaar voordat ze om hulp vragen! Soms vragen werknemers een voorschot aan de werkgever, maar dat lost hun probleem bijna nooit structureel op.

Loonbeslag

 

En dan krijg je als werkgever te maken met een schuldeiser die loonbeslag heeft gelegd op zijn salaris van je werknemer. Vanaf dat moment moet de werknemer zien rond te komen van de beslagvrije voet die voor hem en zijn gezin geldt. Dan stapelen de problemen zich vaak pas echt in snel tempo op. Waar het eerst nog lukte om de schulden niet al te hard op te laten lopen door betalingsregelingen af te spreken met schuldeisers, kunnen deze regelingen nu niet meer worden nagekomen. Daarvoor ontvangt de medewerker simpel weg niet genoeg geld!

De oplossing

Heb je een medewerker in dienst, waarvan je het vermoeden hebt dat er sprake is van financiële problemen? Probeer dan het gesprek met hem aan te gaan. De medewerker heeft natuurlijk recht op zijn privacy. Hij hoeft zijn werkgever dan ook geen openheid van zaken te geven over zijn financiën. Wel kun je aan de medewerker aangeven dat als er echt sprake is van achterstanden in de betalingen van rekeningen, je hem graag wilt helpen.

Niet in eigen persoon, maar in de vorm van een budgetcoach of schuldhulpverlener. Alles wat tussen mij en de medewerker besproken wordt, blijft tussen ons. Wel houd ik de werkgever gedurende het traject op de hoogte van het verloop van het traject, als de werkgever daar prijs op stelt.

Samen gaan we aan de slag

Alle trajecten voor werknemers met schulden zijn op maat gemaakt. Na een eerste intakegesprek, ontvangt de werkgever een offerte voor de begeleiding van de medewerker. De lengte van zo’n traject is 3, 6, 9, of 12 maanden. Door middel van budgetcoaching kan ik samen met de werknemer snel inzicht krijgen in de financiën.

De uiteindelijke duur van de coaching hangt af van de hoogte van de schulden en de tijd die er op grond van het inkomen nodig is om weer naar een financieel gezonde situatie te werken. De medewerker wordt tijdens deze maanden intensief gecoacht om het daarna weer zelf te kunnen. Voor mij is het alleen van belang dat de werknemer gemotiveerd is.

Al meerdere keren heb ik meegemaakt dat een zieke werknemer zich na het maken van een afspraak met mij voor een intake weer beter meldde. En dan was ik nog niet eens langs geweest!

 

Gun jij dit je medewerker ook?

Het verhaal van werknemers

Monique, 48 jaar, Nijmegen

Jullie hadden al eerder via jouw werkgever het aanbod gekregen voor een budgetcoach en toen wilden jullie het niet, waarom nu wel?
Nou in eerste instantie is er natuurlijk gewoon schaamte en dat had ik toen jij de eerste keer bij ons kwam ook. Je schaamt je gewoon dat het je als volwassene niet lukt. En uiteindelijk moet je toegeven aan jezelf, het moet gewoon en dan zet je die stap wel.
Ik wist echt niet wie of wat er zou komen, de baas had jou uitgezocht. Maar toen je er  eenmaal was, vond ik het meteen fijn. Het gaf me een goed gevoel en ik had met jou een klik.
Het prettigst is dat jij mij een normaal gevoel gaf. Je hebt wel eens van die mensen die dan net doen of jij zo stom bent, maar dat had ik bij jou niet.
Ik ben gewoon heel chaotisch en jij hebt mij wel die rust daarin gegeven. Ik denk daar ook nog vaak aan terug. Ik merk wel dat ik het meepak in mijn aanpak van de financiën. Weet je wat je ons ook gewoon hebt proberen bij te brengen zo zijn we ook verder gegaan.

Marjan van Vliet

Marjan van Vliet, 32 jaar, Den Bosch

Ik was blij met het aanbood dat ik van de directeur kreeg. Ik had iets van er moet nu echt iets gebeuren, laat maar zeggen. Je hebt het voor de buitenwereld voor elkaar, maar in je hoofd niet en daardoor maak je het jezelf eigenlijk moeilijk, tenminste dat was bij mij het geval. Dat was ook de reden dat mijn werk dit gesupport heeft, omdat ze op mijn werk heel tevreden over mij zijn. Die dachten er zit een gokschuld achter of zo, maar dat was het probleem gewoon helemaal niet. Mijn directeur vroeg zich af hoe het kon, omdat ik al eerder een budgetcoach had gehad. Die bleef denk ik net iets te afstandelijk en heeft net niet door mijn muurtje heen kunnen breken.
Alhoewel ik de avond ervoor heel zenuwachtig was, viel onze eerste afspraak me heel erg mee. Wat ik fijn vond was dat je meteen zei: “We gaan die oude aangiften in orde maken”. En dat er na die eerste afspraak al een heleboel was geregeld. Er viel meteen een last van mijn schouders die ik eigenlijk al jaren met me meesleepte.
We hebben samen de eerste aanzet gemaakt en dan scheelt het toch dat je meteen samen de eerste stap hebt gezet en dat ik dan niet alleen hoefde te gaan bellen of zo. Ik was bang dat ik dan een hele preek zou krijgen. Het was heerlijk dat jij er was en er verstand van had en zei: ‘Dat stapeltje kan wel weg en dat moet je even bekijken en dat hoort allemaal bij elkaar”.
Ik denk dat jij wel met veel mensen overweg kan, omdat je gewoon lekker no nonsense bent. Je bent ook wel gezellig. Je bent sociaal en je maakt makkelijk contact en daarom is het makkelijk om tegen je aan te praten.
Nadat jij was geweest, waren de blauwe enveloppen (van de Belastingdienst) opeens leuk, omdat ik wist dat ik nog heel veel geld terug moest krijgen.

Time 2 Organize werkt ook voor:

(Visited 689 times, 1 visits today)