Schaamte
Schulden? Je bent de enige niet. Veel mensen die mij uiteindelijk bellen, geven in het eerste telefoongesprek aan zich te schamen. Ze schamen zich voor de puinhoop die ze van hun administratie en/of financiën hebben gemaakt. Door een scheiding of door ziekte van henzelf of een familielid is de administratie komen te versloffen. Het gevolg is dat ze nu het overzicht kwijt zijn geraakt en het gevoel hebben steeds verder weg te zakken in de ellende.
Slaapgebrek
Veel van deze mensen geven aan dat ze slecht slapen van hun financiële toestand en dat het ze veel stress oplevert. Het mooiste voorbeeld daarvan was de klant die aan het eind van onze samenwerking tegen mij zei: ‘Je weet niet hoe opgelucht ik ben, nu kan ik eindelijk weer eens lekker slapen’. Door de stress en het slaapgebrek gaat je productiviteit op het werk omlaag. Je schulden zitten de hele tijd in je hoofd en bij alles wat je doet, zitten je zorgen je in de weg. Je baas heeft er dus echt wel ‘last’ van als jij in de schulden zit.
Loonbeslag
Het feit dat jij schulden hebt, kost je werkgever veel geld. Mensen met schulden melden zich vaker ziek. De voortdurende stress van het hebben van schulden kan leiden tot lichamelijke en psychische klachten. Ook kost een opgelegd loonbeslag je werkgever heel veel extra administratie. Een loonbeslag kost de werkgever al snel één tot drie uur extra aan administratie.
Veel werkgevers merken pas dat jij als werknemer schulden hebt, wanneer voor de eerste keer loonbeslag op je salaris wordt gelegd. Dit is niet alleen voor jou vervelend – je moet opeens van een minimum proberen rond te komen – , maar gezien de extra kosten ook voor je werkgever.
Hulp van de werkgever
Gelukkig is er een goede ontwikkeling gaande. Werkgevers zijn zich er steeds meer van bewust wat schulden van een werknemer voor een bedrijf kunnen betekenen. Als een werkgever vermoedt dat zijn medewerker schulden heeft, dan is deze steeds vaker bereid om om hulp te zoeken voor zijn werknemer. Daarbij is de werkgever vaak bereid om de kosten van de budgetcoaching voor zijn rekening te nemen. De werknemer moet dan bereid zijn om zijn volledig medewerking en inzet te geven tijdens het traject
Win win
Het inroepen van hulp voor een werknemer is in het belang van beide partijen. Zo werd ik pas gebeld door een bedrijf dat al vier maanden een zieke medewerker had. De werkgever had sterk de indruk dat de medewerker zijn financiën niet op orde kreeg. Na ons gesprek belde de werkgever de betreffende medewerker om te laten weten dat ik op korte termijn telefonisch contact met hem op zou nemen. Op dat moment liet hij zijn baas weten dat hij graag de volgende week weer wilde beginnen. Alleen al het idee dat er hulp onderweg was, maakte dat er zo een enorme last van zijn schouders viel dat hij zich spontaan minder ziek voelde. Daardoor ontstaat er voor beide partijen een win-win-situatie.
Ga in gesprek
Steeds vaker zijn werkgevers bereid om (op hun kosten) professionals in te schakelen om een werknemer te helpen.
Bij kleine bedrijven betekent dat vaak dat je je financiële problemen direct met je baas moet bespreken. Bij grotere bedrijven kun je het gesprek aangaan met een medewerker van personeelszaken. Ik snap dat het als heel erg privé voelt wanneer je over je eigen financiële chaos moet praten met iemand van het bedrijf waar je werkt. Toch is dat vaak de enige oplossing als je uit de ellende geholpen te worden. Vaak wil degene met zie je in gesprek gaat helemaal geen details weten over de aard van jouw schulden. Wel is diegene vaak blij dat je aangeeft dat er financiële problemen zijn. Stap dus over je schroom heen en vraag je baas tijdig (nog voor een eventueel loonbeslag) om hulp.