Slapeloze nachten

Op een druilerige vrijdagochtend stond ik bij haar aan de deur. Ze zag ze er slecht uit. Vertelde me dat ze niet meer kon slapen vanwege alle financiële problemen en dat was haar aan te zien. Ze vertelde over de enorme schaamte dat ze er nu zo bij zat.
Drie jaar geleden was gescheiden en er waren nog steeds losse draadjes van deze scheiding. Zo betaalde hij (nog) geen alimentatie voor de kinderen ook al moest hij dat wel. Zij was in de woning blijven wonen die ze ooit samen veel te duur gekocht hadden. Inmiddels had deze woning het nodige aan achterstallig onderhoud en daar ging zij nu aan ten onder.

Depressief

Ze zag het leven eigenlijk niet meer zo zag zitten, was bang was dat ze net als een paar jaar eerder weer een depressie zou krijgen. Ik weet nog goed hoe ze op die stoel aan de keukentafel zat, een doffe blik in haar ogen en weggedoken in een groot, dik vest. Alsof ze zich zo probeerde te beschermen tegen de grote boze buiten wereld. Ze kwam aardig over, maar ook een beetje afstandelijk.

Schaamte

Ze schaamde zich zo ontzettend dat ze het zo ver had laten komen. Pas toen de openstaande rekeningen opliepen en al het spaargeld op was, was ze op zoek gegaan naar hulp. Eerst bij haar broer, maar die wilde haar geen geld lenen. Hij was bang dat dat tot gedoe in de familie zou leiden als ze het om de een of andere reden niet terug kon betalen.
Pas toen ze geen andere uitweg meer zag, was ze met knikkende knieën langs gegaan bij de hr-medewerker op haar werk. De schaamte was groot en het voelde alsof ze met de billen bloot moest. Toen de hr-medewerker haar hulp aanbood in de zin van een budgetcoach, was ze zeer verrast, maar het was zeker een aanbod waar ze gebruik van wilde maken. En dus zat ik hier nu, op die druilerige vrijdag ochtend bij haar aan tafel.

Ups and downs

schaamteBijna een jaar lang zijn we samen intensief aan de slag gegaan om haar financiën weer op orde te krijgen. Soms vonden we samen de weg omhoog, maar in al die maanden waren er ook de nodige financiële tegenvallers. Een cv-ketel die midden in de winter kapot ging en toch vervangen moest worden.
En toen ze midden in de nacht op weg ging naar haar ouders in Frankrijk om daar een paar weken vakantie door te brengen met de kinderen, stopte de auto er net voor de Belgische grens mee. Gelukkig had ze recht op vervangend vervoer en kon ze de weken bij haar ouders gebruik maken van een fijne betrouwbare auto. Een geluk bij een ongeluk.

Stralende vrouw

In de afgelopen maanden heb ik haar zien groeien van een ellendig hoopje mens vol schaamte en zelfverwijt, naar de mooie stralende vrouw die ze vroeger ongetwijfeld ook was. Ze heeft op mijn schouder mogen uithuilen, maar we hebben samen ook heel erg kunnen lachen. Het was een intensief en mooi traject.
Nog mooier was het om haar aan het eind van al die maanden, afgelopen week stralend de deur voor mij open te zien doen. Het gaat geweldig met haar. Inmiddels is heeft ze haar laatste schuld afbetaald en kan ze gaan sparen en bouwen aan haar toekomst met haar nieuwe vriend.

Moeilijkste stap

Ik vroeg haar wat in de afgelopen maanden het moeilijkste moment was geweest. En meteen zei ze, dat moment dat ik bij mijn hr-medewerker naar binnen moest stappen om te vertellen dat ik niet meer wist hoe ik het financieel bol moest werken. De spaarrekeningen van mij en mijn kinderen waren leeg en ik durfde de post niet meer open te maken. Wat ik vooral moeilijk vond, was die enorme schaamte. Ik kon wel janken. Als ik had geweten dat die mogelijkheid op mijn werk bestond om hulp te krijgen bij mijn financiële problemen, had ik denk ik makkelijker om hulp gevraagd.
Veel medewerkers denken dat schulden alleen iets van hun prive zijn, terwijl ze ook de werkgever raken. Wil je weten wat de kosten zijn voor een werkgever, lees dan “Vraag niet om een voorschot“.

Informeer medewerkers

Als je als werkgever bereid bent om je medewerkers met financiële problemen bij te staan, laat dat dan ook weten binnen je bedrijf. Laat weten dat je ze graag wil helpen bij financiële problemen en het liefst zo snel mogelijk. Daarmee voorkom je dat medewerkers (te) lang wachten om hulp in te roepen. Lees ook “Schulden, vraag je baas om hulp“.
Meer verhalen uit de praktijk? Lees dan het verhaal van Peter.

Wil je reageren op dit artikel? Graag!

(Visited 255 times, 1 visits today)