Waar zouden we zijn zonder mobiele telefoon?

Onze mobiele telefoon, waar zouden we zijn zonder dat ding. Mijn man en kinderen staan er mee op en gaan er mee naar bed. Meestal bevind hun mobiele telefoon zich in hun hand en als ze even niet weten waar dat ding ligt, breekt het zweet hun uit.

mobiele telefoonGebruiksvoorwerp

Met twee puber in huis, realiseer ik me dat de mobiele telefoon voor hun zeker als een statussymbool geldt. “Show me your phone and I will tell you who you are”, zoiets.
Zelf zie ik mijn mobiele telefoon enkel en alleen als een gebruiksvoorwerp. Hij mag in aanschaf niet te duur zijn en ik moet er minstens twee a drie jaar mee kunnen doen. Mijn huidige mobiele telefoon is inmiddels bijna drie jaar oud en dat merk ik want tegenwoordig moet ik hem meerdere malen per dag aan het zuurstof leggen (ofwel opladen). Best een beetje onhandig als je zoals ik ook vaak bij klanten aan het bellen bent met allerlei instanties, maar ik weet me er nog mee te redden. Mijn mobiele telefoon is wel van een bekend merk, maar dan niet een A-klasse toestel. Tot grote verbazing van mijn kinderen, want die hebben beiden een telefoon die veel duurder is dan die van mij. Daar hebben ze dan wel weer zelf voor gespaard, dat wel.

Geen geld om te sparen

De meeste klanten waar ik kom, kunnen niet sparen, want ze weten niet waar ze het geld vandaan moeten halen. Opvallend vind ik het altijd dat in veel van die gezinnen het nieuwste model mobiele telefoon op tafel ligt en dat men het niet raar vindt om 70 euro per maand neer te tellen per abonnement. Heel vaak zeiden klanten vroeger, maar dan krijg ik wel deze geweldige Iphone/Samsung bij mijn abonnement, waarop ik ze uitlegde dat ze die niet kregen, maar hem altijd voor veel geld betaalden.

Welke keuze maak je?

Het vervelende is dat dergelijke telefooncontracten niet tussentijds opzegbaar zijn en dat klanten er dus vaak twee jaar aan vast zitten. Geen probleem voor iedereen die zonder problemen rond kan komen van zijn geld, maar ik zie vaak de gevallen waarin er eigenlijk helemaal geen geld is voor zo’n duur abonnement. Als ik moet kiezen voor voldoende boodschappengeld of een dure telefoon, dan is de keuze snel gemaakt.

Registratie van je mobiele abonnement

Ik vind het dan ook een goede zaak dat sinds 1 mei 2017 de aankoop van je mobiele telefoon in een abonnementsvorm wordt gezien als koop op afbetaling en dus als een lening die wordt geregistreerd. Ik ben er van overtuigd dat mensen die nu al niet rond kunnen komen op die manier tegen zichzelf beschermd worden en zullen gaan voor de aanschaf van een goedkopere telefoon.
Het hebben van een mooie mobiele telefoon als statussymbool zal daarmee hopelijk minder vaak voorkomen. Dit blijft slechts voorbehouden aan de mensen die zich zo’n statussymbool kunnen veroorloven. Voor ieder ander moeten we gewoon terug naar het idee dat een mobiele telefoon gewoon een gebruiksvoorwerp is …

Wil je reageren op dit artikel? Graag!

(Visited 164 times, 1 visits today)