Intake
Perfectionisme kan je behoorlijk in de weg zitten. Om te bekijken of een klant ‘last’ heeft van perfectionisme, begin ik mijn werkzaamheden altijd met een uitgebreide intake. Tijdens deze intake stel ik de klant altijd veel vragen over zijn achtergrond. Zo probeer ik een inschatting te maken van waar het bij deze klant ‘mis’ is gegaan.
Soms kom ik in ruimtes waar het probleem van de klant niet direct zichtbaar is, omdat die klant heel goed is in het wegstoppen van alle losse papieren in laatjes en kastjes. Andere keren is het wel duidelijk waarom een klant hulp nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat de eettafel inmiddels zo is dicht gegroeid met papier, dat er onmogelijk nog aan tafel gegeten kan worden.
Perfectionisme
Een van de vragen die ik al mijn klanten stel tijdens de intake, is de vraag: “Ben jij perfectionistisch?” Het meest gegeven antwoord op die vraag is: “Je zal het wel niet geloven als je de puinhoop hier ziet, maar ik ben juist heel erg perfectionistisch.”
Het eerste wat ik deze klanten probeer bij te brengen, is hoe dit perfectionisme juist tot deze chaos heeft geleid. Perfectionistische mensen zijn vaak op zoek naar het perfecte systeem voor bijvoorbeeld hun administratie. Vaak komen ze niet in actie, omdat ze blijven hangen in het uitdenken van het perfecte systeem.
Als ze wel aan de slag gaan, maken ze vaak maar kleine stapjes voorwaarts. Bijvoorbeeld omdat alles wat ze opbergen of afstand van doen, eerst nog uitvoerig bekeken moet worden. Zo willen sommige klanten alle tijdschriften eerst uitvoerig bekijken of er nog iets interessants instaat, voordat ze kunnen beslissen of het tijdschrift mag blijven of niet.
Tips
Breek vandaag nog met deze slechte gewoontes en ga vandaag nog aan de slag met behulp van de volgende tips:
1. Begin gewoon eens met opbergen.
Een opbergsysteem kun je altijd gaandeweg nog verfijnen of veranderen, maar elk systeem is beter dan geen systeem.
2. Vraag je tijdens het opbergen telkens af, waar zou ik het zoeken als ik het nodig had?
Klanten vragen mij bijvoorbeeld waar zal ik de autopapieren opbergen? Bij de ‘M’ van Mercedes of onder de naam van de garage waar de auto in onderhoud is? Het antwoord is waar zou je dit zoeken als je ze nodig hebt? Misschien wel onder de ‘A’ van auto.
3. Maak het jezelf makkelijk door niet alles op te bergen.
Vraag je bij alles af of je er nog een keer wat mee gaat doen. Ga je echt al die jaargangen van dat (vak)blad nog een keer doorlezen? Of kun je je beperken tot het bundelen van de laatste twee of drie jaargangen? Bedenk je eens wat een rust het geeft als je niet al die oude jaargangen meer hoeft te lezen van jezelf!
4. Je zou je de tijd en moeite eens kunnen besparen en genoegen nemen met ‘goed genoeg’.
Perfectionisten besteden vaak 80% van hun tijd om iets wat goed is perfect te maken. Het scheelt je een hoop tijd en moeite.
5. Begin vandaag nog.
Kom je er niet uit, bel of mail mij dan, misschien kan ik je nog andere bruikbare tips geven.
Heb je het idee dat je een rommelige partner heeft, die je wilt veranderen, lees dan eerst “Oke ik ben rommelig. Nou en!”.
Succes
Wil je reageren op dit artikel, graag.
©2013 Cinthia Zijderveld – Time 2 Organize
Wil je dit artikel geheel of gedeeltelijk gebruiken voor je eigen artikel, op het internet of in een tijdschrift, dan mag dat als je ook een werkende link opneemt naar time2organize.nl