Budgetcoaching alleen voor domme klanten?

Klanten budgetcoach

klantenIk werk nu al een flink aantal jaren als budgetcoach. Nog steeds zijn er mensen die denken dat ik als budgetcoach werk met ‘domme’ mensen. Het zullen wel vooral laag opgeleiden zijn, waar je aan tafel zit. Uit ervaring kan ik zeggen dat de hoogte van je opleiding niets zegt over het al dan niet nodig hebben van een budgetcoach. Om dat te bewijzen zal ik een korte opsomming geven van de klanten die ik vorig jaar heb gehad.

Geloof als verzekering

Een van mijn eerste klanten was een jongedame die binnenkort ging trouwen. Vanwege hun geloofsovertuiging hadden haar ouders geen verzekeringen. Zij en haar verloofde hadden echter besloten dat ze zich wel wilde verzekeren en wilden graag hulp bij het sluiten van hun verzekeringen en hulp bij het budgetteren van hun toekomstige uitgaven.

De gescheiden echtgenote

Vervolgens zat ik aan tafel bij een vrouw die in scheiding lag en graag mijn hulp wilde bij het budgetteren van haar uitgaven. Deze klant wilde weten of ze van haar huidige salaris rond zou kunnen komen na de scheiding of dat ze meer uren zou moeten gaan werken. Ook wilde ze graag hulp bij het aanvragen van toeslagen. Aan het eind van het jaar liet ze me weten een eigen huis te hebben gekocht en zonder zorgen rond te kunnen komen.

Medewerker die om een voorschot vraagt

Ook mocht ik dit jaar hulp bieden aan een medewerker van een groot bedrijf. Zijn HR-medewerkster had mij benadert, omdat de medewerker al voor de derde keer in niet al te lange tijd om een voorschot had gevraagd. Samen hebben we gekeken waar het mis ging met zijn uitgaven en na 3 maanden had hij alles financieel weer op de rit.

ZZP-er met een boven modaal inkomen

Ik zat aan tafel bij een zzp-er die als gedetacheerde maandelijks meer dan twee keer modaal verdiende. De afgelopen jaren was dat geld elke maand zo goed als op gegaan en nu zag het er voor de klant voor het eerst naar uit dat hij misschien een paar weken of misschien wel maanden zonder werk zou zitten. Dat leverde dit gezin de nodige stress op en hun vraag aan mij was, hoe zorgen we dat we nu en in de toekomst een financiële buffer kunnen opbouwen.

Student met betalingsachterstanden

Ik coachte een studente die in de afgelopen maanden teveel geld had uitgegeven aan de aankoop van kleding op internet via afterpay. Op een gegeven moment kon ze de rekeningen niet meer betalen. Ze had geprobeerd om betalingsregelingen te treffen, maar de schuldeisers wilden hogere maandbedragen dan zij zich kon veroorloven. Met mijn hulp zijn er betalingsregelingen getroffen die ze wel na kon komen. Eind van dit jaar was ze schuldenvrij.

De levensgenieter

Ik heb een hele gezellige ochtend doorgebracht met de directeur van een kleine omroepstichting, die bang was dat hij wellicht teveel geld over de balk gooide met uit eten gaan en genieten van het leven. Gezien het inkomsten uitgaven overzicht en de financiële ruimte die deze meneer overhield om te sparen, heb ik hem op het hart gedrukt om vooral van het leven te blijven genieten en zich geen zorgen te maken.

De ex-wnsp-er

Ik hielp een mevrouw die net uit de wettelijke schuldsanering kwam en graag een goede start wilde maken om te voorkomen dat ze weer in de problemen zou komen. Deze mevrouw had altijd voor 40 euro per week boodschappen gedaan en was verrast om te horen dat ze voortaan het dubbele budget had voor haar wekelijkse boodschappen.

De Skype-klant

Tevens coachte ik voor het eerst een klant in Zeeland via Skype. Ze had geen schulden, maar merkte dat ze steeds minder spaargeld overhield. Om te voorkomen dat ze in de financiële problemen zou komen, wilde ze graag anders met haar geld omgaan.

Klant met huwelijkse voorwaarden

Ook herinner ik me nog die mevrouw die op huwelijkse voorwaarden getrouwd was. Hun financiën hielden ze strikt gescheiden. Ze had regelmatig ruzie met haar partner omdat ze graag het een en ander in huis zou willen verbouwen, maar haar partner daar zijn veto over uitsprak. Pas wanneer zij genoeg spaargeld had om haar deel bij te dragen, wilde hij het over verbouwen hebben. Door een coachingstraject met mij kwam ze er achter dat ze veel impulsaankopen deed voor zichzelf, maar vooral voor haar kinderen. Door dit inzicht lukt het haar nu eindelijk om te gaan sparen.

De klant met hoge schulden

Een klant die dit jaar veel indruk op mij maakte, was een medewerker van een school. Zijn afdelingshoofd had mij gevraagd hem te helpen op kosten van de school. De eerste keer dat ik kwam lag er loonbeslag op zijn salaris en waren zijn schulden opgelopen tot bijna € 20.000. Hij gaf toen aan dat hij er geel heil meer inzag en dat hij dan beter kon stoppen met werken. De afgelopen maanden heeft het gezin echt van een minimum rond moeten komen en is het gelukt om met de schuldeisers, die dreigden met dwangbevelen en hoge kosten, betalingsregelingen te treffen die ze konden nakomen. Nu is er eindelijk licht aan het eind van de tunnel. Het loonbeslag is sinds deze maand van zijn salaris waardoor er de komende maanden wat meer financiële ruimte is voor dit gezin.

Domme klanten?

Of deze mensen allemaal dom zijn? Zeker niet! Wat deze mensen gemeen hebben, is dat ze in het verleden verkeerde keuzes hebben gemaakt of in de toekomst verkeerde keuzes willen voorkomen. Als budgetcoach kom ik bij allerlei mensen over de vloer en kijk ik altijd op welk gebied de coaching nodig is. Soms moet ik ook echt hard aan de slag om dingen te regelen, soms is het slechts een kwestie van de klant inzicht geven. Kunnen we niet allemaal af en toe een (budget)coach gebruiken?

Wil je reageren op dit artikel? Graag!

(Visited 108 times, 1 visits today)
By |2019-01-07T17:14:18+00:00januari 7th, 2019|Belastingen|