Administratie
Voor veel mensen is het doen van hun eigen administratie niet iets waar ze heel erg blij van worden. Voor mij een geluk bij een ongeluk, want dit zijn de mensen die ik uiteindelijk als klant krijg. Voor sommige mensen is het doen van hun administratie een zo erge hobbel dat ze die alleen niet kunnen nemen. Misschien behoor jij ook wel tot de groep mensen tegen die weet dat ‘het zo niet langer kan’ maar nog niet toe is aan het zoeken naar een oplossing. Wil je het eerst zelf proberen, ga dan aan de slag met de tips uit “Organizing moeilijk? Keep it simple“.
Het kan altijd erger
Je kunt jezelf nog een tijdje voorhouden dat het bij jou niet zo erg is. Het kan tenslotte altijd erger. Het ziet er bij jou thuis nog lang niet zo uit als sommige anderen die je wel eens op televisie ziet. Je kunt natuurlijk heel lang je kop in het zand steken, maar er komt een moment dat je er niet langer meer omheen kunt.
Help
Niet al te lang geleden had ik een klant die mij redelijk in paniek opbelde, omdat hij inmiddels bijna vijf maanden verhuisd was en sinds zijn verhuizing niks meer aan zijn administratie had gedaan. Bovendien bleek zijn adres nog niet gewijzigd had bij alle officiële instanties, waardoor al zijn post nog op zijn oude adres in de bus viel. Na maanden zijn kop in het zand te hebben gestoken, had hij die week de stoute schoenen aangetrokken en al zijn post op het oude adres opgehaald. Dat was zoveel dat hij spontaan in de stress sprong en mij belde.
Na een ochtend hard werken, hadden we alle openstaande rekeningen (inclusief aanmaningen) betaald, alle belangrijke stukken in mappen gestopt en misschien wel het belangrijkste zijn adreswijziging aan zoveel mogelijk instanties doorgegeven.
Toen we klaar waren, slaakte hij een zucht van verlichting en zei tegen mij: Je weet niet hoeveel rust je mij hebt gebracht, vanavond kan ik eindelijk weer lekker slapen!
Geen grip meer
Wat is nou het moment dat je zult moeten toegeven dat je al lang geleden de grip op je administratie en of financiën bent kwijtgeraakt. Hieronder volgen de vijf meest voorkomende:
- Je denkt er steeds vaker aan dat het eigenlijk anders zou moeten. Elke maand is je geld op, zonder dat je wet waaraan het opgaat.
- Je stelt je voor hoe het zou zijn om geen schulden te hebben en te weten waar je geld aan op gaat. Als gevolg daarvan check je nooit je saldo, want je staat toch altijd rood.
- Je hebt een goed inkomen en droomt er al jaren van om op vakantie te gaan, maar daar is om allerlei redenen nooit geld voor.
- De berg papier op je bureau is zo groot geworden, dat je alles maar voorlopig in een doos hebt gestopt. Als je het niet ziet, heb je er in ieder geval minder last van.
- Je hebt slapeloze nachten vanwege de administratieve en/of financiële chaos.
Met name de laatste, de slapeloze nachten kom ik vaak tegen bij klanten. Natuurlijk hadden deze klanten al in een veel eerder stadium mijn hulp in kunnen roepen, maar daar waren ze op dat moment nog niet klaar voor. Lees ook “Grip op je financiën“.
Inzicht = Rust
Des te fijner is het om te zien hoe een aan het begin van de dag redelijk gestreste klant, aan het eind van een dag hard werken volkomen ontspannen is en blij is met wat we gedaan hebben. Van mijn klanten krijg ik altijd te horen dat door inzicht te creëren ze zoveel meer rust ervaren dan voorheen toen er nog vooral chaos heerste. Dus wanneer ga jij aan je rust werken, door inzicht te creëren?
Zie jij je volwassen kind worstelen met zijn of haar administratie en financiën, denk er dan een over om hem of haar een budgetcoach cadeau te doen. De beste manier om weer grip te krijgen op de administratie en de financiën. Lees ook het artikel hierover. Dit is een verhaal uit de praktijk.