Terug van weggeweest

Onlangs kwamen mijn zwager en schoonzus terug van hun huwelijks- annex wereldreis. Na bijna drie jaar van huis te zijn geweest, kwamen ze een paar weken geleden thuis, met niet meer dan de kleren die ze aanhadden en de spullen in hun rugzak. Natuurlijk hebben ze wel wat spullen gestald bij vrienden en familie, maar dan moet je meer denken aan belangrijke papieren, foto’s en wat extra kleding.

Bijzondere ervaringen

Drie jaar geleden trouwden ze en gingen op reis. Ze namen afscheid van hun familie, hun vrienden, hun huis en van bijna al hun spullen en zijn met de trein vertrokken richting Tibet. Ze vertrokken zonder plan en niemand (ook zijzelf niet) wist wanneer ze terug zouden komen. Hun leverde deze reis een schat aan bijzondere ervaringen op die ze vastlegden op foto’s, maar vooral ook in hun hoofd.

spullenAfscheid van je spullen

Toen ze deze zomer, na drie jaar eindelijk weer eens in levende lijve bij ons aan tafel zaten, verbaasden onze kinderen zich erover dat ze afstand hadden gedaan van (bijna) al hun spullen. Hun oom raadde ze aan om, als ze ooit zoveel spullen zouden hebben dat ze door de bomen het bos niet meer zien, afscheid te nemen van hun spullen en op reis te gaan. Volgens hem de manier om af te komen van alle onnodige ballast in je leven. Persoonlijk vind ik het een supertip, alleen voor de meeste mensen gaat dit toch echt een beetje te ver.

Wat is teveel?

Ik kan me nog een klant herinneren uit de tijd dat ik nog hele woningen op orde bracht. Die mevrouw vertelde mij dat zij wel veel spullen had. Toen we een kast in haar woonkamer begonnen te organizen, bleek dat ze wel bijna honderd vazen had. Ik heb haar toen ook serieus gevraagd hoeveel vazen ze dacht nodig te hebben. Want zelfs als ze elke week verse bloemen neer zou zetten en elke week in een andere vaas, dan had ze nog bijna twee jaar nodig om alle vazen een keer te gebruiken.

Genoeg is genoeg

Tijdens de dag organizen nam ze uiteindelijk de beslissing om tien vazen te houden. Alleen degene die ze het vaakst gebruikte, omdat die ook de meest handig waren. De overige bijna 90 vazen mochten weg, die vormden alleen maar onnodige ballast. Opeens ontstond er daardoor weer ruimte in haar hoofd (ze hoefde nu niet meer zo lang te zoeken naar een geschikte vaas). Ook ontstond er zo ruimte in haar kast voor speelgoed van haar kinderen.

Tijdschriften

Soms kom ik ook bij klanten die alle jaargangen van een tijdschrift bewaren, vanaf het moment dat ze een abonnement hebben. Als ik ze vraag waarom ze die allemaal bewaren, geven ze vaak aan dat ze het zonde vinden om oude jaargangen weg te gooien, ze hebben er immers voor betaald.
Aan die klanten vraag ik altijd hoe realistisch het is om jaar in jaar uit alle tijdschriften te willen bewaren. Hoe groot de kans is dat je nog eens gaat lezen in een tijdschrift dat tien jaar oud is.

Deze klanten stel ik altijd voor om:
a) Voortaan maar een of twee jaargangen te bewaren. Op het moment dat jaargang drie op de deurmat valt, doe je afstand van een hele jaargang. Zo kun je de lege tijdschriftencassette met de lopende jaargang vullen.
b) Alleen die tijdschriften te bewaren waar interessante artikelen in staan. Artikelen die je nog een keer na wilt kunnen lezen, of op wilt kunnen zoeken. In dat geval heb je meerdere jaargangen door elkaar heen. Zodra je tijdschriftencassette vol zit, ga je je bewaarde tijdschriften opschonen.

Geen wettelijke bewaarplicht

Voor particulieren geldt ten aanzien van hun administratie geen wettelijke bewaartermijn. Dit neemt niet weg dat het handig kan zijn om bijvoorbeeld papieren ten aanzien van de aankoop van je woning voor langere tijd te bewaren. Zodat je bijvoorbeeld altijd kunt nazoeken wanneer en voor welk bedrag je je hypotheek bij aankoop hebt gesloten.

Stappenplan

Voor klanten die het moeilijk vinden om orde te scheppen in hun groeiend aantal spullen, volg de tip op van mijn zwager. Ga op wereldreis en neem alleen mee wat in je rugzak past ;-).Voor iedereen die niet op wereldreis kan of wil, volgt hier een stappenplan om van je overtollige ballast af te komen:

  1. Begin met je te visualiseren hoe een ruimte er idealiter uit zou moeten komen te zien.
  2. Vraag je af hoe je de ruimte zou willen gebruiken, wat is de functie van een ruimte.
  3. Wat zijn in die ruimte de meest belangrijke spullen zijn.
  4. Geef vervolgens vooral aandacht aan het ordenen/rangschikken van die voor die ruimte belangrijke spullen. Van de overige spullen kun je je af vragen of ze wel in deze ruimte horen.
  5. Kun je de ballast uit de ene ruimte ook ergens anders in huis niet kwijt? Dan is er hoogst waarschijnlijk sprake van onnodige ballast.
  6. Neem afscheid van deze onnodige ballast. Breng het naar een kringloopwinkel, zet het te koop op marktplaats of biedt het aan via een gratis af te halen site op internet of Facebook.

Volg deze stappen en ontdek hoe heerlijk het kan zijn om ruimte in je spullen te creëren. Daarmee creëer je namelijk ook ruimte in je hoofd. Mocht het je alleen niet lukken, kijk dan eens of een organizer wat voor je is. Vijf redenen om er een in te huren.

(Visited 650 times, 1 visits today)