Intakegesprek

Als professional organizer, kom ik echt niet alleen bij mensen over de vloer waar het een enorme chaos is in huis. Meestal niet zelfs en moet tijdens het intakegesprek voor mij duidelijk worden waar de klant precies hulp bij nodig heeft. Hieronder volgt een top vijf van redenen waarom mensen mijn hulp nodig hebben.

1. Overlijden partner na ziekte

Mensen die hun partner hebben verloren na een periode van ziekte. Als een partner ziek is geworden, is de achterblijvende partner veelal gedurende langere of kortere tijd de mantelzorger geweest van de overledene. Op het moment dat je regelmatig met je partner naar het ziekenhuis moet en deze ook zelf intensief verzorgt, heb je meestal wel wat anders aan je hoofd dan het bijhouden en ordenen van je privé- en/of zakelijke administratie. Soms hebben deze mensen een helpende hand nodig om de achterstand in hun administratie weg te werken.

0008701379E-565x8492. Plotseling overlijden partner

Er zijn ook mensen (veelal de wat ouderen) die mijn hulp inroepen na het plotseling overlijden van hun partner. De achterblijvende echtgenote zit met haar handen in het haar omdat haar voormalige echtgenoot altijd de administratie voor zijn rekening nam. Bij deze mensen is het vaak een enorme puzzel, omdat de achterblijvende partner soms niet eens weet hoeveel bankrekeningen er zijn en welke verzekeringen er lopen.

3. ZZP-ers

Een toenemende groep klanten is de zzp-er. Veelal zijn zij goed in wat zij doen als zzp-er, maar hebben ze weinig kaas gegeten van het voeren van een eigen administratie. Hoe zorg je dat je zelf zicht houdt op je financiën. Of hoe houdt je grip op wat er aan geld uitgaat. En misschien wel het belangrijkst wat komt er binnen. Hoe zet je je administratie zo op dat wanneer de Belastingdienst op controle komt, je administratie voldoet aan hun eisen?
Meer lezen over veelgemaakte fouten van zzp-ers, klik dan hier

4. Mensen met chronische disorganisatie

De vierde groep bestaat uit mensen die vanwege hun adhd, autisme of bijvoorbeeld hersenletsel heel veel moeite hebben met het aanbrengen van structuur in hun administratie. Deze mensen help ik vaak op regelmatige basis om het overzicht te creëren waaraan zij behoefte hebben. Zelf ontbreekt het ze vaak aan het vermogen om deze structuur aan te brengen en te behouden.

5. Stok achter de deur

De laatste groep klanten bestaat uit de mensen die mij gebruiken als stok achter de deur. Door mij in te huren, zorgen ze ervoor dat ze nou eindelijk eens beginnen aan die rotklus van het ordenen van hun administratie en nog belangrijker dat ze het nou ook een keer afmaken. Deze klanten zijn heel goed in staat om hun eigen administratie te orden. Probleem is alleen dat ze de klus nooit afmaken. Na een tijdje verzand het een en ander weer. Alhoewel ze dan wel een deel van de administratie geordend hebben, blijft het ze een onrustig gevoel geven. Deze klanten hebben mij nodig om te zorgen dat het afkomt. Het feit dat ik er ben is vaak al voldoende. Deze klant werkt hard en verzet vaak in een dag werken het werk van twee dagen. Sommige rotklussen zijn nou eenmaal leuker met z’n tweeën.

Natuurlijk zijn er ook nog klanten met hun eigen persoonlijke reden die niet in een van deze hokjes passen, maar dit zijn wel de redenen waarvoor ik het vaakst wordt gevraagd.

Mensen die ik niet als klant wil

En dan zijn er natuurlijk ook redenen voor mij om iemand niet als klant aan te nemen. Hier een top drie:

  1. Iemand die mij opbelt met de mededeling dat zijn vrouw/zoon/dochter graag wil dat hij iets gaat doen aan de chaos in zijn administratie. Als ik al aan te telefoon het gevoel krijg dat deze klant zelf helemaal niet de behoeft voelt om iets aan zijn chaos te doen, dan zal ik niet met zo iemand aan het werk gaan. Mensen die zelf geen, of niet voldoende last hebben van hun eigen chaos, zijn namelijk niet gemotiveerd om er iets aan te doen. Zie ook het artikel “Oke ik ben rommelig. Nou en!”.
  2. Mensen met wie ik aan de slag ga, omdat ze gemotiveerd leken, maar bij alles waar ik maar naar wijs al roepen dat ze dat wel zelf uit kunnen zoeken, ordenen. De paar keer dat me dat is overkomen, heb ik na enkele uren afscheid genomen van de klant, met de mededeling dat hij of zij het volgens mij heel goed alleen kan.
  3. Mensen die obsessief verzamelen, zogenaamde hoarders. Dit zijn de mensen die je vaak in televisieprogramma’s ziet. Deze mensen hebben een psychische stoornis en moeten door een daarin gespecialiseerde collega organizer geholpen worden. Zelf ben ik daarin niet thuis en deze klanten zal ik dan ook altijd naar een collega doorverwijzen.
(Visited 732 times, 1 visits today)